Blocarea autorizației înseamnă mutarea cererii către zona de la periferie, unde nu există infrastructură

„Blocarea autorizațiilor de construire de către Primăria Capitalei va duce la o reducere semnificativă a sectorului imobiliar și a numărului de angajați, în timp ce persoanele care caută o locuință fie vor plăti mai mult în București, fie se vor îndrepta spre Ilfov, unde nu există infrastructură pentru a susține cererea”, a spus Antoanela Comşa, preşedintele dezvoltatorului Gran Via România.

“Vom vedea firmele falimentând pentru că nu vor mai deține obiectele de activitate. Un proiect imobiliar implică o serie de alți furnizori – proiectanți, constructori, furnizori de materiale, angajați proprii – contabili. Oamenii se vor repoziționa ei înșiși sau părăsesc țara. Ne uităm la industria aeriană – nu mai au angajați pentru că pe vremea pandemiei lucrurile s-au oprit și angajații s-au repoziționat. Același lucru în imobiliare. Nu este ca o mașină- oprim acum motorul și îl repornim peste doi ani, pentru că oamenii au nevoie de venituri”, a spus  Antoanela Comşa.

Ea a explicat că, dintre angajații Gran Via care au plecat pentru că cele două proiecte nu aveau autorizații de construire, au concediat 11 din 20 de persoane. “Am avut colegi care s-au dus la leasing financiar, contabili, asistenți manageri. Problema este că nici alți dezvoltatori nu au obținut.”

Potrivit unui studiu al Clubului Imobiliar București, din 2019 până în 2021, contribuția Bucureștiului la formarea PIB-ului țării a scăzut cu 2,4 puncte procentuale, iar pierderea fiscală până în 2026 a fost estimată la 17,2 miliarde lei (3,45 miliarde euro), arătând cea despre București Principalele concluzii ale primului studiu de impact că procesul de autorizare este blocat.

“Mulți oameni au declarat opoziție față de noi dezvoltări- nu vor mai multe blocuri, clădiri. Lumea trebuie să înțeleagă că avem nevoie de forță de muncă în București, avem nevoie de investitori, studenții vin aici să studieze și să rămână. Dacî nu se construiește în București se va face în zonele de graniță – Tunari, Voluntari, Pantelimon, Corbeanca. Vom avea o presiune mare în trafic pentru că nu sunt destule spitale, grădinițe sau școli în aceste zone. Toată lumea va veni cu mașina la București, dar acum ne plângem că nu avem loc de parcare. Vor crește prețurile locuințelor, vor crește chiriile”.

Blocada administrativă și incertitudinea climatului orașului se reflectă și în contribuția directă a construcțiilor și tranzacțiilor imobiliare la formarea PIB-ului Bucureștiului. Deci, dacă 2019 este 14,2%, 2020 este 14% și 2021 este 13,3%.

La nivel național, industriile de construcții și tranzacții imobiliare au fost foarte active în ultimii ani și au contribuit cel mai mult la redresarea economică după impactul pandemiei de Covid-19. Comparativ cu 2019, aceste industrii vor avea cea mai mare creștere a ocupării forței de muncă (80.703 noi locuri de muncă), cea mai mare creștere a veniturilor (90 miliarde lei) și cel mai mare sold de active imobilizate (44 miliarde lei) în 2021, reflectând cea mai mare investiție. Statisticile arată că, în ciuda unui trend ascendent în toată țara, Bucureștiul a cunoscut o scădere bruscă.