Apartamente Noi București Direct Dezvoltator

Agenția de Consultanță Gratuită pentru ONG-uri

Toate rezultatele prezentate pe acest website sunt datorate agenției de consultanță care oferă gratuit servicii de PR și fundraising pentru ONG-urile din România. Aceasta este condusă de Anda Popescu și finanțată de CELSO, din surse precum eDezvoltator.ro, cu un buget de peste 1.000.000€ pentru următorii 5 ani. În acest articol vom detalia contextul în care am ales să pornim agenția, de ce am așezat-o pe Anda la cârma ei și cum vom dedica resursele.

Anda este managerul agenției de consultanță. Datorită ei, resursele puse la dispoziție de CELSO și eDezvoltator ajung să fie distribuite cât mai eficient.
Anda este managerul agenției de consultanță. Datorită ei, resursele puse la dispoziție de CELSO și eDezvoltator ajung să fie distribuite cât mai eficient.

O incursiune în lumea ONG-urilor

Am început programul de implicare socială prin a identifica ce probleme există în lumea ONG-urilor și cum am putea contribui la soluționarea acestora. Stând de vorbă cu reprezentanții a mai multe asociații, începea să se contureze o idee comună: banii.

Saci de nisip cărați de la Bușteni la Refugiul Coștila, la începutul lui 2018, acțiune la care am participat alături de alți voluntari coordonați de Clubul Alpin Român.
Saci de nisip cărați de la Bușteni la Refugiul Coștila, la începutul lui 2018, acțiune la care am participat alături de alți voluntari coordonați de Clubul Alpin Român.

Această concluzie nu a fost una neașteptată, întrucât majoritatea asociațiilor pe care le-am vizitat erau subfinanțate și fără prea multe soluții la această problemă. Majoritatea se bazează pe micro-donații individuale (maxim 20 EUR/lună) și pe redirecționarea unui procent din impozitul pe profit plătit de firme sau de persoane fizice.

Cu toate că majoritatea ONG-urilor erau subfinanțate, există exemple care au reușit să obțină sprijinul unor entități puternice din punct de vedere financiar, precum companii mari sau organizații non-profit internaționale. Acest model ni s-a părut a fi unul de succes, întrucât ONG-urile care îl foloseau reușeau să obțină rezultate considerabile și de durată.

Rezultatele nu veneau ca o consecință directă a banilor, ci mai degrabă a posibilităților pe care banii le aduceau, prin prisma faptului că puteau angaja experți în domeniile în care activau. Experții nu numai că ajutau organizația la nivel operațional, contribuind la materializarea rezultatelor dar, mai important, catalizau sistemul de fundraising – sponsorii aleg să susțină echipe de experți, nefiind impresionați, pe bună dreptate, de amatori.

Pe măsură ce exploram acest peisaj, întâlneam în mod repetat același mecanism care reușea să aducă rezultate: ONG-urile bine finanțate angajau experți cu ajutorul cărora obțineau rezultate, care duceau la mai multă finanțare.

În urma acestor observații, ne-am dat seama că cel mai potrivit mod de a susține organizațiile este nu să le donăm bani sau materiale direct, ci să le ajutăm să obțină singure donații. Următorul pas firesc este să își angajeze experți și mijloace prin care să obțină rezultate, care vor aduce alte donații, astfel pornind un ciclu prin care organizația respectivă ajunge să se susțină singură.

Practic, am concluzionat că cea mai bună cale prin care putem ajuta este să dăm naștere unei agenții de consultanță care, împreună cu agenția noastră de marketing digital și cu relațiile pe care le avem cu jucători mari în special din domeniul IT&C, să ajute ONG-urile să demareze ciclul descris anterior.

Expert în fapte bune

Din experiența pe care am avut-o cu ONG-urile, în care am concluzionat că rezultatele sunt aduse de experți, am început să conturăm profilul unui expert care să poată conduce agenția noastră de consultanță, pe care urma să o finanțăm.

Simpla conturare a acestui profil s-a dovedit a fi o sarcină grea, deoarece expertul trebuia să fie un cumul de paradoxuri, un om care să poată împăca mai multe aspecte, unele contradictorii. Acesta trebuia să fie atât idealist – pentru a înțelege emoția din spatele fiecărei cauze, dar și pragmatic – pentru a găsi soluții realiste și aplicabile; trebuia să aibă atât experiență în domeniul tehnic – necesare pentru a înțelege componenta digitală, cât și aptitudini de manager – pentru a coordona echipa; trebuia să poată gândi în termeni de om de afaceri – pentru a înțelege obiectivele sponsorilor, cât și în termeni de activist în domenii diverse – pentru a înțelege obiectivele cauzelor.

Practic, ne-am dat seama că ne trebuia un expert în fapte bune, un om care să știe să facă bine folosind resursele companiilor mari și sufletul experților din ONG-uri. Am ales să căutăm această persoană pe teren, în prima linie, la activitățile de voluntariat la care am participat. Era clar că trebuie recrutată din cadrul echipei unui ONG pentru că așa puteam fi siguri că mizăm pe o persoană care înțelege lupta pe care o poartă aceste organizații, trăind-o din prima linie.

Un tehnician cu inimă de aur

Anda Popescu (dreapta) alături de Aurelian Ștefan (centru), fondatorul celui mai mare spital de animale din Europa de Est - Romania Animal Rescue (RAR). Foto Taija Jolanski
Anda Popescu (dreapta) alături de Aurelian Ștefan (centru), fondatorul celui mai mare spital de animale din Europa de Est - Romania Animal Rescue (RAR). Foto Taija Jolanski

Am descoperit-o pe Anda Popescu la Moreni, unde avem o clădire de birouri și agenția de marketing digital. În acest mic oraș, aflat la mai puțin de o oră de București, Anda împreună cu o mână de voluntari au construit în anul 2014 un adăpost de câini, cu bani din donații. Adăpostul în sine este doar vârful iceberg-ului, Anda fiind unul dintre veteranii luptei care se poartă în combaterea abandonului la animalele de companie.

În ultimii 15 ani, Anda a făcut parte din echipele mai multor organizații, precum Romania Animal Rescue sau Visul Luanei; a participat la numeroase campanii de sterilizare gratuită a animalelor fără stăpân; a scris articole și postări pe social media pentru mai multe organizații din România și din Europa; a reușit să militeze cu succes împotriva adăposturilor de câini care nu puteau oferi condiții decente animalelor ținute acolo.

Cel mai mult ne-a plăcut mantra pe care Anda o aduce în discuție de fiecare dată când discutăm despre dorința noastră de implicare socială: ea crede că ”mila fără responsabilitate este egală cu zero”. De aceea, adăpostul ei (Happy Dogs Moreni), a fost construit astfel încât să se concentreze pe confortul animalelor, nu pe numărul lor – mai puține animale găzduite în condiții cât se poate de bune.

Anda a reușit să obțină suportul unor organizații mari și a unor companii pentru ONG-urile la care a lucrat, în mare parte datorită capacității sale de a prezenta rezultatele respectivului ONG în contextul intereselor potențialilor sponsori. Acest aspect, dar și toate recomandările venite din partea unor ONG-uri importante din lumea protecției animalelor din țară și din străinătate, ne-a determinat să o alegem pentru a conduce agenția de consultanță pe care vrem să o finanțăm.

Activitatea agenției

Folosind resursele enumerate mai sus, Anda are ca obiectiv demararea ciclului de auto-susținere în cât mai multe ONG-uri din România. Deși sună ușor, Anda va trebui să filtreze cele aproape 100.000 de asociații și fundații din România, reducând substanțial lista pe baza unor criterii cantitative – precum activitate, rezultate și vechime. După ce a ajuns la o listă scurtă, urmează parcurgerea următorilor pași de analiză calitativă pentru fiecare ONG în parte:

Evaluarea echipei

Am descoperit că echipa este principalul factor care influențează gradul de eficiență al unui ONG. De aceea acordăm punctaj mare acelor echipe care au în componența lor persoane cu pregătire de calitate – doctoranzi sau profesioniști. Un alt indiciu pe care îl căutăm este ideea de peer-review, adică măsura în care un membru al echipei este validat de alte persoane importante din domeniul în care activează.

Trecem prin această analiză fiecare membru al echipei, ceea ce îngreunează considerabil procesul de selecție.

Evaluarea impactului

Impactul pe care îl are activitatea ONG-ului asupra societății este un alt factor de interes pentru noi. Dorim să susținem acele inițiative care au o agendă bogată în activități educaționale. Ne interesează schimbări la nivel de societate, de cultură și preferăm să sprijinim ONG-urile care pot garanta astfel de rezultate, în detrimentul acelora care se concentrează mai mult pe a scandaliza opinia publică.

Această analiză testează fiecare inițiativă a ONG-ului.

Stabilirea priorităților

Odată ce avem o idee despre membrii echipei și proiectele pe care le desfășoară un ONG, alocăm un punctaj fiecărei organizații. Acest punctaj ține cont și de urgență – favorizând acele organizații care necesită ajutor imediat, în defavoarea acelora care mai pot aștepta.

Voluntari precum Kuki Bărbuceanu și Ovidiu Roșu au fost primii care au intervenit în cazul oilor blocate în vaporul naufragiat la sfârșitul lui 2019 în portul Midia. Videoclipul de mai sus prezintă povestea celor 180 de berbecuți salvați. Video de Brut. nature

Deși majoritatea ONG-urilor au nevoie de suport financiar, noi nu dispunem de resursele necesare finanțării tuturor, așa că preferăm să limităm ajutorul direct la maximum și să dedicăm resursele financiare pentru a construi mijloace prin care organizațiile pot obține singure donații.

Website și SEO

În primul rând, oferim componenta de prezentare digitală – oferim un website modern, în care prezentăm detaliat respectiva organizație, misiunea ei, rezultatele și instalăm mijloace de obținere a donațiilor sau a rezultatelor dorite.

Unele organizații au și ramuri comerciale prin care comercializează diferite servicii pentru a aduce bani. De exemplu, doctorul Irina Corbu-Rudnic realizează sterilizări plătite la clinica ei din București și cu banii obținuți plătește echipa alături de care oferă sterilizări gratuite în zonele rurale; doctorul Ovidiu Roșu oferă servicii de capturare animale sălbatice, contractate și plătite preponderent de Ministerul Mediului pentru a obține fonduri suplimentare pentru Centrul de Salvare și Reabilitare a Animalelor Sălbatice de lângă București.

Site-ul Rescue-Dogs.org.uk donat de noi unui adăpost de câini abandonați din Moreni, jud. Dâmbovița la începutul lui 2018 a crescut constant datorită serviciilor SEO oferite  de agenția noastră, tot în regim de donație. Astăzi, acest website are în medie 9.000 de vizite pe lună și a reușit să găsească adoptatori pentru aproape 500 de câini. Foto: Google Analytics CELSO
Site-ul Rescue-Dogs.org.uk donat de noi unui adăpost de câini abandonați din Moreni, jud. Dâmbovița la începutul lui 2018 a crescut constant datorită serviciilor SEO oferite  de agenția noastră, tot în regim de donație. Astăzi, acest website are în medie 9.000 de vizite pe lună și a reușit să găsească adoptatori pentru aproape 500 de câini. Foto: Google Analytics CELSO

În cazul organizațiilor care au și activități comerciale, oferim tot arsenalul nostru de servicii de marketing online, în special serviciile de SEO care îi ajută să atingă o clientelă imposibil de obținut înainte – din cauza costurilor ridicate ale serviciilor de marketing online.

Social media

Majoritatea ONG-urilor au susținere din partea societății, însă nu au timp să comunice rezultatele sau noutățile în mediile în care audiența lor este prezentă. De aceea, prin platformele de social media ale ONG-ului, echipa Andei distribuie ultimele activități ale ONG-ului respectiv și, deseori, promovează postările pentru a obține brand awareness pentru cauza respectivă.

Networking

Datorită portalului de imobiliare, am cultivat o rețea bogată de contacte în lumea dezvoltatorilor imobiliari, a firmelor de construcții și a designerilor. Acest lucru îi permite Andei să prezinte diferite cauze acestor contacte, în vederea obținerii de susținere continuă – donații recurente/patronaj.

Aceste parteneriate sunt greu de realizat, deoarece obiectivele sponsorului trebuie comunicate și aliniate cu cele ale organizației, astfel încât ambele părți să aibă de câștigat. Deși sună ușor, acest match-making s-a dovedit a fi foarte greu de materializat până acum.

Cu toate acestea, sperăm ca firmele să devină principalele surse de sponsorizare pentru cauzele pe care alegem să le susținem. De aceea, căutăm să optimizăm un ciclu în care obținem bani din partea firmelor, care ajută organizațiile să obțină rezultate, care apoi sunt prezentate astfel încât să ajute sponsorul în activitățile lui de marketing, în special pe partea de PR.

Resurse alocate

AndaPopescu.ro

Deși toate resursele materiale și de altă natură vin de la noi, am ales ca brandul agenției și entitatea legală să fie ale Andei – acestea sunt donația noastră față de ea. La momentul redactării acestui articol, website-ul Andei era încă în lucru, iar după ce va fi lansat, el va servi ca principal element de prezentare al agenției de consultanță.

Pentru a ne asigura că această agenție are la dispoziție resursele și timpul necesar i-am pus la dispoziție următoarele mijloace:

Logo AndaPopescu.ro
Logo AndaPopescu.ro

Un birou în clădirea noastră din Moreni - 26.000€

Anda și echipa ei dispun de un birou de 40 mp, modern mobilat, la etajul 1 al clădirii noastre din Moreni, clădire care va fi finalizată în primăvara lui 2020 și care găzduiește și celelalte birouri ale noastre: agenția de marketing și divizia de data science.

Biroul este dedicat Andei pe o perioadă de 60 de luni, iar valoarea lui se ridică la 26.000€ cu tot cu dotări și utilități.

Una dintre mașinile din flota CELSO - 36.000€

Pentru a se putea deplasa ușor la întâlniri cu ONG-urile și sponsorii parteneri, am donat una dintre mașinile noastre, o Toyota Corolla model 2020 hybrid. Având în vedere că ne-am înnoit flota anul trecut, mașina a fost aproape nouă (15.000km) la data donației.

Mașina a fost luată în leasing, ratele întinzându-se pe următorii 5 ani iar valoarea ei, cu dobândă, CASCO și cota de 150l de benzină alocată lunar (60 de luni), se ridică la 36.000€.

Suportul agenției de marketing - 384.000€

Machetă a website-ului celor de la EcoAssist (Plantăm Fapte Bune în România). Site-ul a fost realizat de noi la începutul anului 2020 și, alături de serviciile de SEO pe 5 ani, a fost oferit în regim de donație. Foto: CELSO
Machetă a website-ului celor de la EcoAssist (Plantăm Fapte Bune în România). Site-ul a fost realizat de noi la începutul anului 2020 și, alături de serviciile de SEO pe 5 ani, a fost oferit în regim de donație. Foto: CELSO

Pentru că majoritatea ONG-urilor cu care am discutat nu au avut bugete de marketing online, preferând să direcționeze donațiile primite către zona operațională, am hotărât ca Anda să beneficieze de cel mult 200 de ore de lucru pe lună din partea agenției noastre de marketing, timp de 5 ani, inclusiv pe partea de SEO. Aceste ore nu se reportează de la o lună la alta.

Având în vedere că media orară facturată de noi este de 32 EUR, valoarea maximă a acestei contribuții este de aproximativ 384.000€ (32€ pe oră x 200 ore pe lună x 60 de luni) însă probabil că nu se va ajunge la această sumă. Valoarea fiecărui proiect de marketing digital va fi menționată în pagina în care enumerăm suportul față de anumite cauze.

Suportul agenției de data science - 100.000€

Activitatea noastră constă în automatizări și sisteme bazate pe tehnologii de ”inteligență artificială”. Deși nu vedem momentan ce aplicabilitate pot avea aceste tehnologii în suportul acordat ONG-urilor, am alocat Andei un maxim de 10 ore pe lună timp de 5 ani, în caz că apare o oportunitate. Aceste ore nu se reportează de la o lună la alta.

Divizia de data science nu lucrează în regim hourly based, însă dacă ar fi să cuantificăm cele 600 de ore sub forma unui proiect, acesta ar costa minim 100.000€.

Buget pentru PPC - 90.000€

Deoarece majoritatea proiectelor vor avea nevoie de promovare plătită, cel puțin temporar, am dedicat un buget maxim de 1500€ pe lună acestui tip de cheltuială cu capacitatea de reportare de la o lună la alta. Bugetul poate fi consumat pe orice tip de activitate PPC precum Google AdWords sau Facebook Ads.

Investiția asumată de CELSO, pentru următorii 5 ani, în această direcție este de 90.000€.

Campanie lunară de like-uri derulată pentru pagina Rescue Dogs Romania, toate ONG-urile susținute de noi beneficiază de câte o astfel de campanie a câte 50€, lunar. Foto: Facebook Ads
Campanie lunară de like-uri derulată pentru pagina Rescue Dogs Romania, toate ONG-urile susținute de noi beneficiază de câte o astfel de campanie a câte 50€, lunar. Foto: Facebook Ads

Buget pentru salarii - 250.000€

Anda nu va putea lucra singură și nici gratuit, de aceea am alocat un buget menit să acopere salariul ei și a încă trei angajați, la un nivel mediu de salarizare, cu toate taxele plătite pentru 5 ani. Birourile noastre fiind în Moreni, salariul net alocat pentru fiecare membru al echipei este de 500€, rezultând un cost total al nostru de aproximativ 900€.

Alte cheltuieli - 15.000€

Pentru cheltuielile operaționale neprevăzute, am alocat un maxim de 15.000€ consumabili în următorii 5 ani.

Donații directe - 100.000€

Anumite proiecte nesită donații materiale sau directe - adică fonduri transferate în conturile asociațiilor. Pentru acestea am alocat cel puțin 100.000€ pentru următorii 5 ani. Această sumă NU include donațiile făcute prin redirecționarea impozitului pe profit.