Toate informațiile de care ai nevoie înainte să cumperi o locuință nouă!
Care sunt obligațiile dumneavoastră dacă aveți venituri din chirii, și ce penalități puteți confrunta dacă nu raportați veniturile la ANAF

Care sunt obligațiile dumneavoastră dacă aveți venituri din chirii, și ce penalități puteți confrunta dacă nu raportați veniturile la ANAF

Închirierea este o practică destul de comună în România, mai ales în orașele mai mari cu centre universitare importante sau care oferă mai multe oportunități pe piața muncii, dar veniturile din chirie nu sunt de obicei declarate la Agenția Națională de Impozite (ANAF).
Legislația impune o obligație celor care primesc venituri din închirierea sau subînchirierea bunurilor mobile și imobile. Acestea fiind spuse, oricine închiriază o casă sau o cameră într-o casă ar trebui să raporteze acel venit.
Ghidul de închiriere ANAF ne arată toate obligațiile fiscale și penalitățile pentru nerespectarea acestora, totuși, pentru a nu vă pierde în detalii, în rândurile următoare găsiți elementele esențiale pentru oricine realizează venituri din chirie și dorește să evite problemele cu statul.
Codul fiscal clasifică chiria drept „venituri din folosirea transferului de bunuri”. Venitul din chirii imobiliare este impozabil și trebuie raportat la ANAF. Aceasta nu este o opțiune, ci o obligație legală.
Pentru înregistrarea contractului, proprietarul trebuie să solicite o Cerere de înregistrare a unui contract de închiriere (Formularul 168), care poate fi depusă și electronic prin Spațiul Privat Virtual (SPV) administrat de ANAF.
Principalul avantaj al înregistrării unui contract de închiriere la ANAF este că proprietarii vor putea evacua imediat chiriașii care nu au plătit.
De menționat că înregistrarea contractului și declararea veniturilor din chirie nu sunt obligatorii.
Pentru a declara chiria, proprietarii trebuie să completeze o declarație unică care poate fi depusă online în termen de 30 de zile de la semnarea contractului. Declarația unică este Formularul 212.
După completarea formularului, reveniți la SPV – trebuie să vă creați un cont pentru a trimite o singură retur online și să urmați instrucțiunile. Veți primi un cod prin e-mail, pe care trebuie să îl utilizați în maximum 5 minute. Dacă sunteți mai familiarizat cu e-guvernare.ro, puteți depune și acolo o singură declarație.
Poate părea simplu la început, dar fiți pregătiți să pierdeți ceva timp. Dacă nu ești obișnuit cu platformele digitale complicate ale statului, cred că varianta mai ușoară este să stai la coadă la ghișeu. În plus, aveți opțiunea de a vă depune cererea direct la un punct ANAF din zona dumneavoastră sau pe o rază regională. De asemenea, puteți trimite documente completate.
Orientările ANAF precizează că o cerere de înregistrare a unui contract de închiriere trebuie să fie însoțită de o copie a contractului de închiriere, care se depune la registratura autorității fiscale centrale competente sau prin transmitere electronică la distanță. Coerența copiei cu originalul se realizează de către proprietar prin scrierea mențiunii „ca original” și prin semnătura acestuia.
Cât plătiți – Acordați atenție calculelor impozitului pe chirie
Mulți proprietari refuză să semneze contracte și să încheie acorduri verbale cu chiriașii, deoarece se tem că vor trebui să plătească prea mult statului. Acest lucru se datorează faptului că este legat de chiria brută, sau impozitul este calculat pe venitul net.
Impozitul este de 10%, iar venitul net din chirie al persoanei fizice se calculează după deducerea cheltuielilor forfetare, care reprezintă 40% din totalul cheltuielilor.
Taxele fixe includ:
-uzura bunurilor inchiriate;
-cheltuielile efectuate pentru întreținere și reparații;
-Impozite și impozite pe proprietate plătibile conform legii;
-comisioane angajate de intermediari;
Primele de asigurare plătite pentru transferul activelor utilizate.
Pentru a înțelege mai bine aproximativ cât se plătește din chirie. ANAF ne-a dat exemplul următor.
Chiria lunara mentionata in contractul de inchiriere = 2.500 lei
Venit anual brut determinat = 2.500 lei x 12 luni = 30.000 lei
Comision fixă ​​unică = 30.000 x 40% = 12.000 lei
Venit net anual determinat = 30.000 lei – 12.000 lei = 18.000 lei
Calcul impozit de plătit = 18.000 lei x 10% = 1.800 lei
Exemplul de mai sus ia în considerare dimensiunea maximă pentru care nu sunt percepute plăți CASS. Cei cu un venit net din chirie de peste 30.600 de lei pe an, pragul de 12 salariu minim brut, vor fi obligati si ei la plata unei rate CASS de 10%.
Obligațiile financiare conform Codului fiscal nu se aplică chiriașilor. Acestea fiind spuse, în niciun caz un proprietar nu poate obliga un chiriaș să plătească aceste obligații. Așadar, negociază din start chiria totală în așa fel încât să plătești totul astfel încât să obții profitul dorit lună de lună.

Care este sancțiunea dacă ești prins de IRS?
În cazul în care proprietarul nu își declară veniturile din chirie la ANAF, sancțiunile încep cu plata dobânzilor și penalităților, rezultatul este că obligația de plată este mult mai mare decât declară chiria de la început și se poate realiza, cazuri extreme. sunt duși în judecată pentru evaziune fiscală.
Potrivit orientărilor ANAF, nedepunerea unei „declarații unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de o persoană fizică” până la data stabilită de legea fiscală este sancționată cu amendă de la 50 la 500 lei. Contravenienții pot achita jumătate din minimul amenzii impuse de lege în termen de 15 zile de la data înmânării sau sesizării procesului-verbal, posibilitate pe care anchetatorii au menționat-o în procesul-verbal.”

Ți-a plăcut articolul? Împarte-l cu alții!
Link articol
Articolul anterior

Anunț important pentru sute de mii: aceasta este taxa de parcare în București, și nu e puțin

Articolul următor

Hagag începe expansiunea pieței imobiliare italiene din România

Recomandăm și...