După o perioadă provocatoare, interesul pentru centrele comerciale revine, investitorii lucrând la noi proiecte sau extinderi cu o suprafață totală de peste 250.000 mp care urmează să fie deschise în București, Iași, Craiova, Pitești sau Alba-Iulia în 2025.
Noul proiect vine pe fondul unei creșteri a traficului pietonal, care revine la niveluri pre-pandemie în 2022, arătând principalele concluzii ale evenimentului New Retail Conference organizat ieri de Clubul Imobiliar București.
“Mărcile care doresc să intre în România vizează orașe mari precum București, Iași, Timișoara și Cluj-Napoca. Brandurile consacrate se extind în orașele mici și mijlocii și ne interesează și sectorul divertismentului, fie că este vorba de copii sau adulți. Directorul general AFI Ploieşti, Luciana Giurea, a spus că centrele comerciale trebuie să fie destinaţii de divertisment şi cred că vom vedea lucruri interesante în perioada următoare.
Sebastian Mahu, Head of Asset Management, a menționat două tendințe în proiectele cu utilizare mixtă: „În cazul clădirilor de birouri care au și componente de retail, am observat că numărul persoanelor care se întorc la birou a fost cu 15% mai mare decât în cazul clădirilor strict de birouri. Odată cu izbucnirea epidemiei, s-a schimbat și un aspect pe care obișnuiam să-l luăm de la sine înțeles, și anume că sâmbăta este vârful vânzărilor. În proiectele cu utilizare mixtă, miercuri observăm o creștere a traficului”.
Tendința către proiecte mixte s-a observat și în cazul One United Properties, care lucrează la proiecte precum restaurarea și modernizarea Halei Ford din One Floreasca City sau One Cotroceni Park. „Ford Hall va fi complet restaurată ca monument de clasă A. Acesta este un proiect ambițios și costisitor, dar odată finalizat acest proiect, va adăuga valoare comunității, patrimoniului orașului și va fi o destinație unică pentru București și România. În ceea ce privește Parcul One Cotroceni, în prima fază a proiectului, 20.000 de metri pătrați vor fi alocați zonelor de retail pentru a răspunde nevoilor angajaților și chiriașilor din cadrul proiectului”, a declarat Mihai Pădurioiu, Chief Executive Officer, Office Division, One United Properties.
Parcurile de retail reprezintă un format avantajos în perioada pandemiei datorită accesului direct la magazine și restricțiilor limitate. S-a menținut interesul pentru dezvoltarea acestui tip de produs, cu o suprafață totală de 120.000 mp până la sfârșitul anului 2021 și o prognoză de 500.000 mp în următorii trei ani, potrivit Fortim Trusted Advisors, prezentat la conferința BREC.
Cifra de afaceri a chiriașilor din parcuri cu amănuntul este foarte scăzută, potrivit partenerului Oasis Group, Klaus Reisenauer, care are experiență de lungă durată în acest segment, cu un proiect de 80.000 mp în Sibiu și două mai mici la Lugoj și în proximitatea Bucureștiului, la Balotești. „Vedem potențial pentru noi mărci în segmentul <drugstores>, precum și în segmentul încălțămintei”, a adăugat el.
“În România am depășit pragul de 400 de magazine, atât deschiderea în parcuri de retail și centre comerciale, cât și modernizarea site-urilor vechi. Pentru a înțelege potențialul, avem peste 1.000 de magazine în Polonia, iar pentru noi, este foarte important să să fie cât mai aproape de cumpărător”, explică Cătălin Secăreanu, Director Pepco România Expansion.
Atât proprietarii, cât și chiriașii prezenți au subliniat importanța parteneriatului și a identificării reciproce a soluțiilor care să îi ajute să depășească momentele dificile, cum ar fi crizele de sănătate sau problemele actuale de cost care explodează cu energie.